Imatges de tradició i bohèmia
+ Imatges de tradició i bohèmia
Nascuda a Portugal i residint llargues temporades a Brasil, fou una pintora reconeguda en els dos països. Provinent d'una família de la burgesia i l'aristocràcia Portuguesa, Yara de Morães es debatia entre dos mons. El seu món creatiu intern i el món que se li imposava.
A Portugal, freqüentava els espais bohemis i alhora, conservadors, propis de les classes benestants que, paradoxalment, buscaven nous espais intel·lectuals i creatius lluny del dia a dia totalitari i limitant. Els restaurants i tasques de Fado eren, al voltant dels anys 60 i fins ben entrats els 70, els espais per excel·lència on aquesta vida succeïa.
L’ambient artístic i bohemi de les classes benestants en el país veí es trobava i succeïa al voltant dels restaurants i tasques de Fado. Això si, als millors i més reconeguts espais. El Fado va ser un bon testimoni d'aquestes contradiccions tant pròpies de les últimes dècades del segle XX a tot Europa i d'una manera especial, pels contextes polítics, a la península Ibèrica.
Yara va conèixer a reconeguts fadistes de l'època. Artistes com Alfredo Marceneiro, Berta Cardoso. Sopars a famosos restaurants de fado com "O Faia" o "Parrinheirinha de Alfama", entre d'altres. Restaurants, per cert, que encara existeixen avui dia.
Amb l’exposició volem retratar una època molt important per a la història del fado i, també, mostrar la paradoxa generada per la sinergia entre diversos mons en un mateix: la tradició, la modernitat, la bohèmia, l’opressió són tots ingredients que es van trobar en les dècades de la segona meitat del segle XX i on, en el món del Fado va servir, sense voler-ho, de mirall per a totes elles.